KesoCoconut.blogg.se

Choklad och Jordnötsgranola

Publicerad 2014-08-27 19:32:03 i Breakfast, Granola/Musli, Vegeterian/ Vegan,

 
Jag måste verkligen öva på att ta kort, det enda man ser på varje j'''a bild är den där bordskivan! Får nog gå en kurs eller något om jag hittar någon...
Hursomhaver, idag (eller rättare sagt igår) gjorde jag en supergod variant på granola, som vanligt vegansk eftersom jag inte ser meningen med att ha äggvita eller smör i den (längre). Jag har faktiskt gjort en liknande förut men tydligen glömt att ladda upp den. Iallafall, den fick toppbetyg av hela familien och är alldeles krispig och smakrik, precis som en god granola ska vara. 
Man kan göra stora "klumpar" om man vill men de är svåra att få crunchiga, så jag gör ganska små bitar.
Gör så här:

4 dl havregryn
2 dl Puffar (jag tog rispuffar)
2 dl havrekärnor (eller mer havregryn)
2 dl frön
1 dl hasselnötter
1 dl kokosflingor
0,5 dl linfrön
Blanda ovanstående i en stor bunke.
 
0,5 dl jordnötsmör
1 dl koncentrerad äppeljuice (osockad, typ jo eller coops ekologiska)
2 msk kakao
1 msk carob
1 msk mesquite
Mixa sedan dessa i en annan bunke och rör ner i grynblandningen. krama ihop ordentligt och bre ut på en plåt(Här har du chansen att göra stora bitar, nyp bara ihop dem med fingrarna! Tänk på att det blir svårare att göra dem crunchiga då). Kör sedan in dem i ugen på 175 graders värme i ca 20-30 minuter. Jag rekommenderar att du tar ut den var 5:e minut och rör om med en stekspade eller nåt. Låt den svalna helt så blir den crunchig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela