KesoCoconut.blogg.se

Glutenfria Grönärtsfrallor

Publicerad 2014-08-24 19:48:37 i Bread, Breakfast, Vegeterian/ Vegan,

 
Jag köpte för länge sedan ett mjöl på ica maxi som kallades "Grönärtsmjöl". Det är gjort på gröna ärtor som kokats och sedan torkats och malts till ett mjöl. Jag vet inte varför jag köpte det eftersom jag aldrig har sett ett recept med mjölet i och jag har inte heller vågat göra något eget med det eftersom jag visste hur det skulle bete sig. 
Om man ser på näringsvärdet på mjölet är det väldigt energifattigt och passar som utfyllnad i olika bakelser, jag har dock ingen ambition att göra "lowcal" bröd eller dyl.
 
Men nyfiken som jag är ville jag testa att göra ett bröd med mjölet så Idag tog jag tummen ur och gjorde ett par frallor. De blev faktiskt riktigt bra om man bara har de lite längre i ugnen än vad jag hade, eftersom mina fortfarande var lite degiga efter några timmar (glutenfria bröd ska vara degiga när man tar ur dem ur ugnen eftersom de blir klara när de svalnar). Jag löser det dock genom att förvara dem i frysen och värma önskat antal i micron i 2 minuter, då blir de perfekta!
 
Jag räknar inte kalorier, men jag blev riktigt nyfiken på energimängden för dessa. Om man gör 12 st av smeten kommer varje fralla innehålla ca 50 kcal, så 2 frallor motsvarar ungefär en vanlig skiva bröd (det betyder att jag kan använda två till att göra hamburgare på morgonen med hummus eller ägg utan att bli proppmätt ^^ (som en del av frukosten alltså) )
 
Hursomhelst, här är receptet:
20 g jäst, smulad
770 g vatten (25 grader)
25 g psylliumfröskal
Blanda ovanstående i en bunke med en visp.
 
Tillsätt sedan:
100 g grönärtsmjöl
160 g bovetemjöl, quinoamjöl, havremjöl eller rismjöl
1 tsk salt
 
låt smeten villa i två timmar med en handduk över, klicka sedan ut på två plåtar med bakplåtspapper till 12 klickar och låt jäsa ytterliggare 30 min under bakduk. sedan kör du in dem i 180 grader varmluft i ca 30 min (jag hade 25 min så 30 borde bli bra).
Låt de sedan svalna på plåten i några timmar innan du äter dem!
jag förvarar mina i frysen eftersom jag är osäker på hållbarheten i rumstempratur.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela