KesoCoconut.blogg.se

Veganska Vanilj-och Jordnötsbarer

Publicerad 2014-08-31 21:41:00 i Breakfast, Vegeterian/ Vegan,

 
Jag har letat ett tag efter ett bra recept till veganska proteinbarer eftersom jag tycker att det är bra att variera mina proteinkällor, så snubblade jag över det här receptet. De här barsen är gjoda på havre, jordnötsmör, vaniljpulver, risprotein (jag tog ärtprotein) och valfri mjölk. Mitt ärtprotein är dock osötat så jag lade till några steviadroppar för att det inte skulle vara så grovt i smaken.
 
Hursomhelst, De var jättegoda och passar både till frukost, mellis eller kvällis (passar till lunch också men jag själv äter hällre lagad mat då).
Jag tycker de är godast att göra puffar av. Det gör du genom att värma baren i micron i 1 minut för att sedan rulla till små bollar. bollarna lägger du på en tillrik och kör in igen i typ 4-5 minuter eller tills de är crunchiga. (de blir crunchiga när de svalnat)
 
Receptet är som sagt från bloggen länkad ovan, fast jag gjorde halva satsen och redigerade lite efter tycke och smak.
Jag gjorde såhär:
 
45 g havremjöl (mixade havregryn)
150 g valfri mjölk (jag tog soja)
70 g jordnötsmör
15 stevia vanilj droppar
1 tsk vaniljpulver
80 g ärtprotein
(om man vill kan man lägga till någon smaksättning som kakao, carob eller något annan god smaksättning)
 
mixa alla indregienser utom proteinpulvret i en mixer till en slät soppa. häll det i en bunke och tillsätt proteinpulvret. först kan du röra med en sked, men sedan behöver du knåda lite med händerna. Lägg sedan hela smeten i en bunke med bakplåtspapper och lägg in i kylen i några timmar. 
Ta sedan ut den och skär i 5 barer.
För er som är intresserade av näringsvärden finns dem på sidan jag länkade.
jag förvarar mina i en matlåda i frysen, men de går säkert att förvara i kylen om du äter upp dem inom några dagar
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela