KesoCoconut.blogg.se

Morotskakagröt i Favoritskålen

Publicerad 2014-02-01 21:05:00 i Breakfast, Oatmeal,

Dagens frukost: Morotskakagröt med vaniljfluff och mandelsås
På lördagar ägnar jag oftast mycket tid åt frukosten, och att göra gröt med något sort av fluff brukar ta lite tid pga ett det är ganska många moment att göra.
Jag har iallafall funderat på det här receptet hela veckan och det blev faktiskt riktigt bra.
i det här receptet används endast äggvitor men man kan lika gärna använda ett helt ägg i gröten, däremot i fluffet kan man inte använda äggulan. Jag hatar att slänga mat så jag har köpt äggvita på dunk (det finns) så slipper man slänga gulan
 
Morotskakagröt:
1 dl havregryn
1 stor morot 
0.5 banan
1 äggvita (ca 2 msk om du som jag kör på dunk)
salt
Massor av Kanel
 
Riv moroten och mosa bananen. lägg allt i en kastrull förutom äggvitan och koka ihop till en gröt, rör sedan ner äggvitan och rör konstant till den stelnat.
Fluff:
1 äggvita
1 dl kvarg/kesella
0.5 banan
1-2 krm vaniljpulver (INTE vanlijsocker)
 
Elvispa äggvitan till den blir så hård att du kan hålle bunken uppochner. mosa ihop bananen med kvarg/kesella och vaniljpulvret och rör försiktigt ner i äggvitan.
Sås:
1 msk mandelsmör
1 msk vatten
 
Rör ihop i en liten skål och häll över gröten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela