KesoCoconut.blogg.se

Havrefrallor (den förbättrade versionen)

Publicerad 2014-09-04 21:01:08 i Bread, Breakfast, Vegeterian/ Vegan,

 
Jag älskar dom där bovetefrallorna jag brukar göra, men de är så platta! Därför försökte jag fixa till receptet lite så de blev lite högre och mer lika vanliga frallor, och jag tror att jag lyckades!
 
När jag bakade dem upptäckte jag att det jag trodde var varmluftfunktionen på min ugn egentligen var grill med fläkt (ja, jag är dum i huvet!), så de fick färg för fort och jag fick ta ut och in dem i omgångar. Därför kan jag inte svara på hur länge de ska vara inne, men det kan man ju testa sig fram!
gör så här iallafall (om du vågar testa ;) !)
 
20 g jäst, smulad
770 g vatten (25 grader)
25 g psylliumfröskal
Blanda ovanstående i en bunke med en visp.
 
Tillsätt sedan:
100 g grönärtsmjöl (eller mer av nedanstående mjöl)
160 g bovetemjöl, quinoamjöl, havremjöl eller rismjöl
0,5 dl pofiber
1 tsk salt
 
låt smeten villa i två timmar med en handduk över, klicka sedan ut på två plåtar med bakplåtspapper till 12 klickar och låt jäsa ytterliggare 30 min under bakduk. sedan kör du in dem i 180 grader varmluft i ca 30 min (Detta får man testa lite själv, de ska inte vara torra när du tar ut dem, men inte allt för degiga heller)
Låt de sedan svalna på plåten i några timmar innan du äter dem!
jag förvarar mina i frysen eftersom jag är osäker på hållbarheten i rumstempratur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela