KesoCoconut.blogg.se

Hemmagjord sojaghurt

Publicerad 2014-04-09 10:54:00 i Breakfast, Tips, Vegeterian/ Vegan,

 
Det här har jag velat göra länge, yoghurt på sojamjölk! visst finns de i affären, men alla är sötade vilket jag inte är så förtjust i. Efter lite efterforskningar på internet kom jag fram till att jag lika gärna kunde göra min egen, men man var tvungen att utgå från en redan färdig yoghurt. Så nästa gång jag var i affären letade jag efter den soyaghurt som hade minst tillsatt socker, och kom fram till att det var alpros matlagningsyoghurt, där de har tillsatt tapiokasirap men i ganska liten mängd. soyamjölk hade jag redan hemma så det var bara att sätta igång!
Perfekt för er som inte kan äta mjölkprodukter, men även för er som vill variera era proteinkällor lite.
Det viktiga är att allt är bakteriefritt, så doppa allting du ska använda i kokhet vatten och skölj termosen med kokande vatten.
 
Gör så här:
1 liter soyamjölk
4 msk färdig soyaghurt
 
Hetta upp mjölken till 44 c och häll i 4 msk av yoghurten, häller över i en termos och låt stå framme i 12-24 timmar. Ställ den sedan i kylens tills den är kall. Severa! kom ihåg att den smakar väldigt mycket soja, så mixa den gärna din portion med lite bär eller vaniljpulver så blir den väldigt god! konsistensen blir som filmjölk ungefär och för er som är intresserade av näringsvärdet kan jag berätta att det i princip blir oförändrat. Osötad sojamjölk är ju väldigt proteinrik, kolhydratsnål och innehåller nästan inget mättat fett, perfekt alltså! Men använd gärna ekologisk soyamjölk eftersom den inte är besprutad eller genmodifierad!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela