KesoCoconut.blogg.se

Proteinrika Hasselnötsfrallor med morotsmak

Publicerad 2014-04-24 10:06:00 i Bread, Breakfast,

De här frallorna är en av de godaste jag någonsin ätit! Orginalreceptet har jag gjort förut (finns HÄR), men den här gången bytte jag ut madelmjölet mot hasselnötsmjöl och la till en morot. Det blev riktigt gott måste jag säga!
Frallorna är väldigt proteinrika och innehåller mycker nyttiga fetter från hasselnötter, de passar alldeles utmärkt med ost eller ägg på!
Detta är alltså inte mitt recept, utan jag har bara redigerat det lite (länken finns lite längre upp i texten)
 
Hasselnötfrallor med morot:
  • 2 dl mandelmjöl
  • 1 dl pofiber
  • 1,5 dl proteinpulver (gärna naturellt, men vanilj fungerar säkert också!)
  • 1 msk fiberhusk
  • 1 tsk salt
  • 3 tsk bakpulver
  • 1 ägg
  • 2 äggvitor
  • 2 dl kvarg
  • 1 morot, finriven
  • 0,5 dl vatten
blanda alla torra indregienser (inte moroten) i en bunke och alla de våta (utom vattnet) i en annan. pressa ut saften ur den rivna moroten i ett dl-mått och fyll på med vatten tills du har 0,5 dl vätska, häll sedan vätskan och moroten i kvargblandningen och vänd ner i mjölblandningen. låt svälla i typ 5 minuter. sätt ugnen på 175 grader och forma 8 st bollar med våta händer på ett bakplåtspapper och garnera med lite frön. sätt sedan in plåten i nedre delen av ugnen i ca 35-40 minuter, tills de har fått färg. Låt de svalna innan du äter dem om du klarar det (det är svårt, jag vet).

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela