KesoCoconut.blogg.se

Veganskt proteinbröd med äpple och hasselnötter

Publicerad 2014-04-05 20:01:53 i Bread, Vegeterian/ Vegan,

 
Ända sedan jag gjorde bananbrödet för någon månad sedan har jag velat gjort ett liknande proteinbröd fast utan mjölk och gluten, och idag blev det av!
Jag utgick från det gammla bananbrödet men ersatte kvargen mot silkestofu och wheyproteinet mot ärtprotein, bananen mot äppelmos och valnötterna mot hasselnötter. Behöver jag säga att det blev gott? Dock bör jag höja ett varningens finger för er som inte är vana vid ärtproteinet, det slår nämligen igenom lite...
Brödet är fritt från gluten, ägg, mjölk och nötter om du byter ut hasselnötterna mot frön.
Här är receptet iallafall:
 
Torra:
2 dl qinoamjöl, bovetemjöl eller rismjöl
2,5 dl ärtproteinpulver
2 dl glutenfria havregryn (eller qinoaflingor)
3 msk fiberhusk
2 dl hasselnötter (hackade)
1 dl solrosfrön
1,5 tsk salt
1,5 tsk bikarbonat
1,5 tsk bakpulver
 
Våta:
250 g silkestofu
2 dl äppelmos (gärna utan socker)
1,5 dl vatten
 
blanda alla torra indrigenser i en bunke och mixa de våta i en annan. Vänd sedan ihop till en smet och placera i en bakplåtspapperklädd brödform. Baka i ugnen på 200 C i ca 35-45 minuter. lägg eventuellt lite folie över brödet om det börjar se mörkt ut.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela