KesoCoconut.blogg.se

Godaste Vegetariska Biffarna! (hittills)

Publicerad 2014-08-02 22:07:00 i Lunch/Dinner, Vegeterian/ Vegan,

 
Jag funderade på vad jag skulle bjuda mina släktingar på till middag häromdagarna, vilket inte var superlätt eftersom ingen av dem är jätteförtjusta i veggiemat. Men efter lite (läs mycket) bläddrande bland receptböcker hittade jag ett enkelt recept på bönbiffar som var gjorda på sojabönor, kikärtor och ägg, inget speciellt direkt.
Jag sprang ner till affären för att köpa lite indregienser och vips började insperationen flöda (åh men titta fetaost, den kan man ju ha i och där är några soltorkade tomater, det blir ju gott!). det hela slutade med att jag skapade de godaste biffarna jag gjort hittills! 
Alla vid bordet älskade dem, även min mycket skeptiska halvfarfar, och då är dem goda!!!
 
Vegetariska biffar med Soltorkade tomater och fetaost:
1 burk kikärtor
1 burk sojabönor
2 ägg
1 gul lök, hackad
1 msk meizena
1 msk spiskummin
1 msk koriander
0,5 tsk chilipulver
0,5 tsk vitlökspulver
0,5-1 tsk salt
150 g fetaost, smulad
0,5 burk soltorkade tomater i olja (avrunnen)
 
mixa alla indregienser utom de soltorkade tomaterna och fetaosten till en slät smet, rör sedan i dem och gör biffar med fuktade händer som du steker på medelvärme tills dess att de hårdnar på undersidan, sedan vänder du på dem och gör samma sak igen. Ha tålamod och vänd dem inte för tidigt!
jag serverade mina biffar med ungsrostad potatis,stekt ägg, sallad och Morotstzatziki (Naturell yoghurt, finriven morot, vitlök, salt och peppar)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela