KesoCoconut.blogg.se

Veganska Kikärtsbollar (Falafel, typ)

Publicerad 2014-08-12 20:12:06 i Lunch/Dinner, Vegeterian/ Vegan,

 
Tjenixen!
Jag vet att jag är jätteseg på att ladda upp recept på bloggen men jag ska försöka bättra mig!
som ni kanske märkt (på instagram) har jag blivit väldigt intresserad av vegansk mat nyligen eftersom det är så gott!!
Dessa är inget undantag! Kikärtsbollar (eller falafel som det ibland kallas) brukar vara friterade vilket jag inte är så jätteförtjust i men det går faktiskt exakt lika bra att steka dem!
Många recept på bönbiffar innehåller ägg vilket egentligen inte är nödvändigt eftersom bönerna binder bra själva (inte sojaböner dock) med hjälp utav lite meizena! Dessa är fria från allt man kan tänka sig: ÄGG, Soja, gluten (om majsmjöl används) och Mjölk!
 
Såhär gör jag mina iallfall:
1 burk kikärtor (avrunna)
1 liten gul lök, i bitar
1 msk meizena eller vetemjöl
1 tsk vardera av spiskummin och koriander
0,5 tsk paprikapulver
0,5-1 tsk salt
3 st soltorkade tomater i olja, avrunna
 
mixa alla ingredienser med stavmixer i en bunke och låt svälla i kanske 5 min.
forma små bollar och stek i rikligt med olja (de suger upp ganska mycket vilket gör dem frasiga) tills de fått fin färg. 
Servera med ris eller pitabröd och sallad (ett måste!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela