KesoCoconut.blogg.se

Havreknäckebröd

Publicerad 2014-02-17 20:20:00 i Bread, Breakfast, Snack,

 
Jag älskar kneckebröd, särkillt med keso och ägg på. Men jag har länge velat ha ett kneckebröd som inte består av vanligt mjöl utan gärna havre. i affären finns är utbudet ganska skralt om man bortser från den glutenfria hyllan så jag bästemmde mig för att göra ett eget. Jag råkade snubbla över den här bloggen och hittade just vad jag letade efter: ett havrekneckebröd! Jag har dock gjort kneckebröd förut men de brukar alltid bli så smuliga och svåra att bre på utan att de går sönder, detta var dock väldigt hållbart och nästan svårt att bryta sönder. Det bästa under bakningen var ju att hela huset luktade havre!!!
 
Gör så här:
2,5 dl havremjöl ( Du kan mixa havregryn till mjöl om du inte har det, men mät då EFTER eftersom mixade havregryn tar mindre plats)
2.5 dl havregryn
1 dl frön (solros, pumpa, melon)
0.5 dl linfrön
0.5 dl sesamfrön
0.5 tsk salt
3.5 dl vatten
 
blanda allt i en bunke och bred ut på ett plåt med bakplåtspapper och kör in i ugnen i 25 minuter på 180 C. sedan tar du ut dem och skär i bitar. sänk sedan temperaturen till 170 C och kör in dem i ytterliggare 45 minuter eller tills de har fått fin färg och är hårda.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela