KesoCoconut.blogg.se

Proteinglass, går det?

Publicerad 2014-02-20 21:57:55 i Breakfast, Candy, Snack,

 
Japp det går! En nyttig glass som är gjord på tre indrigienser: proteinpulver, mjölk och xanthan gum. Den sistnämmda indrigiensen är kanske lite ovanlig och svår att hitta (i örebro) och den går tyvärr inte att byta ut mot något annat. jag köpte min från iherb.com men den finns överallt i stockholm upptäckte jag när jag var där häromdagen. Hursomhelst, glassen smakar det proteinpulver du har i så välj ett du tycker om. 
 
gör så här:
2 dl mjölk (jag använda osötad mandelmjölk)
ca 1 dl proteinpulver (jag använde fitnessguru one egg strawberry yoghurt)
+ 0.5 dl mjölk
0,5 tsk xanthan gum
 
blanda proteinet med 2 dl av mjölken och frys i isformar i några timmar.
När du vill äta glassen så tar du ut isformarna ur frysen och lägger fram dem i typ 5-10 minuter så de blir lite mjukare. sedan mixar du dem med en mixer tillsammans med 0.5 mjölk och 0,5 tsk xanthan gum tills det blir en underbar glass. Häll upp i en bägare och toppa med vad du vill!

Xhantan Gum går att köpa på vissa hälsokostbutiker, men jag köpte min på iherb.com 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela