KesoCoconut.blogg.se

Mandelsmör

Publicerad 2014-01-29 20:06:00 i Breakfast, Pålägg, Toppings,

Som ni kanske har märkt älskar jag jordnötsmör, eller alla typer av nötsmör överhuvudtaget. så idag bestämmde jag mig för att göra eget mandelsmör, vilket är jävligt dyrt att köpa färdigt. Jag smaksatte med lite kakonibs men det är självklart inget man behöver göra.
 
Mandelsmör:
2 dl mandlar
salt
ev lite olja typ kokosolja
ev kakaonibs
 
Rosta mandlarna i en stekpanna under omrörning till de luktar rostat och fått lite färg.
mixa dem sedan i en stark mixer tillsammans med lite salt tills det blir ett smör. Man måste ha tålamod för det brukar ta lite tid och ibland måste man skaka mixern för att det ska lossna från sidorna.Rör ner lite olja om du vill ha ett lite rinnigare nötsmör. Ha sedan ner cacaonibs om du vill ha det. Vill man som jag ha lite tuggmotstånd (crunch) så hackar man typ 0.5 dl mandlar till och rör/mixar snabbt ner det i smöret.
 
Ät på bröd, gröt, yoghurt, keso/kvarg, pannkakor ja ALLT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela