KesoCoconut.blogg.se

Underbara Vegetariska biffar med grönsakssås

Publicerad 2014-03-28 10:00:00 i Lunch/Dinner, Vegeterian/ Vegan,

 
För några veckor sedan serverade min skola grönsaksbiffar som vegetariskt alternativ (dom har ett vegetariskt alternativ varje dag), och det var så gott att jag var tvungen att fråga hur de gjorde dem. Jag fick dock inga mått eftersom det kan vara lite svårt för dem att veta hur mycket man ska ha till en mindre sats, så jag fick indrigienserna. idag gjorde jag biffarna till middag men la till lite grejer, och de blev helt underbara! Till biffarna serverade jag lite bulgur, en sås som även den blev dundergod och en sallad.
Gör så här:
Biffarna
1,5 dl torkade röda linser
4 ägg
2 msk meizena
1 msk fiberhusk
1 grovriven morot
1 grovriven palsternacka
2 selleristjälkar, hackade
salt och peppar 
lite grönsaksbuljong i pulverform
 
koka de röda linserna i dubbelt så mycket vatten i 10-15 minuter och låt de svalna något. blanda sedan ihop alla indrigienser i en bytta och låt det stå och gegga till sig lite. Hetta upp lite olja eller smör i en stekpanna och klicka ut tunna biffar men en sked och stek till de får fin färg, vänd sedan på dem och stek på den sidan med.
 
Såsen:
1 liten paprika
1 morot
2 selleristjälkar
1 grönsaksbuljong
1 dl vatten
1 dl alpro sojagrädde (eller vanlig)
1 msk meizena och 0,5 msk vatten (till redning)
 
Hacka paprikan och sellerin, skiva moroten tunt och stek i lite olja en stund. häll sedan på vattnet och buljongen och låt de koka tills grönsakerna är mjuka. häll på grädden och koka upp. red sedan med meizena utblandat i lite vatten och koka upp igen tills en blir lite tjockare.
Klart för servering!
Rätten är fri från gluten, mjölk och nötter.
 
(PS: jag måste bli bättre på att lägga upp matrecept här på bloggen, jag lagar ju mat varje dag så några fler borde jag väl kunna få upp :D 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela