KesoCoconut.blogg.se

Dinkelkneckebröd

Publicerad 2014-10-25 21:49:11 i Bread, Breakfast,

 
Medans de flesta "hälsobloggar" fokuserar på glutenfritt är jag just nu inne i en dinkelperiod. Dinkelbröd, dinkelpasta, dinkelkneckebröd you name it!
 
Kneckebröd av dinkel är inte jättelätt att hitta så jag bestämmde mig för att baka ett eget. jag hittade ett på vete och råg HÄR men bytte ut allt mjöl mot Fullkornsdinkelmjöl, och det blev riktigt bra! kul var det också att få kavla på det gammla hederliga viset!
Så här gjorde jag:

Ingredienser

  • 25 g Färsk KronJäst för matbröd 
  • 2,5 dl (250g) Vatten (28c)
  • 7,5 dl (450 g) Fullkornsdinkelmjöl
  • 1 tsk (15 g) Salt
Blanda jästen med vattnet och tillsätt resten. knåda till en deg och jäs i ca 1 timma eller tills degen "sväller upp" efter att du försiktigt trycker med ett finger i degen. kavla ut på ett bakbord med mjöl till önskad storlek. De ska vara lövtunna (1mm) annars blir de mjuka. nagga dem även med en gaffel innan du bakar dem på 220 c värme i 8-10 min eller tills de är hårda.
Klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela