KesoCoconut.blogg.se

Veganskt Kokosbröd

Publicerad 2014-09-21 20:42:25 i Bread, Breakfast, Vegeterian/ Vegan,

Det har blivigt mycket kokos den här helgen känner jag, först chips och nu denna underbara bröd. Hittade ett gammalt recept på kokosbröd som egentligen var lowcarb och innehöll både ägg och mjölk, men eftersom jag gärna ville ha brödet veganskt tog jag bort lite av det och la till lite av det. Resultatet blev ett bröd som smakar kokospannkaka! Jag rekommenderar starkt att man rostar brödet eftersom det är väldigt "svajigt" och viker sig lätt annars.
 

Gör så här:
3 chia-ägg (blanda bara 3 msk chiafrön med 9 msk vatten och låt stå i 10 min så har du 3 st)
250 g havreghurt (jag hade oatlys)
3 msk kokosmjöl
3 msk havremjöl eller mandelmjöl
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
lite salt
 
gör först chiaäggen och låt dem stå i 10 minuter, se till att det har blivigt en kletig gegga av dem. Blanda sedan chia äggen med havreghurten. Blanda alla torra indregienser i en annan skål och vänd sedan ner dem i de våta indregienserna.
lägg smeten mellan två bakplåtspapper och kavla ut till en rektangel. Ta bort det övre bakplåtspappret och lägg den undre med smeten på en plåt. strö över lite frön om du vill och skjut in den i 20 minuter på 200 grader eller tills den får färg. Ta sedan ut pannkakan och dela den i önskad storlek (jag gjorde 9 st bröd). Jag förvarar mina i frysen och tar fram så många jag vill ha och rostar dem när jag vill äta!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela